Szukaj artykułu

Artykuły sponsorowane

Czas zadbać o rower

Czas zadbać o rower

Mariusz, KM BIKE

„Czas zadbać o rower ...”

Sezon rowerowy powoli dobiega końca, a dla niektórych już się zakończył. Zadbajmy, zatem o nasze jednoślady, aby były w pełni gotowe do przyszłego sezonu rowerowego – pozwoli to na uniknięcie kolejek w serwisach – wtedy wiosna nas nie zaskoczy. Poniżej kilka wskazówek jak logicznie zabrać się do przygotowania roweru do przyszłego sezonu.


Po pierwsze usuwamy wszelki brud typu błoto, w domowych warunkach proponuję użyć do tego ciepłej wody wraz z delikatnym płynem do naczyń (bardziej zapalonych rowerzystów nakłaniamy do zakupu specjalnych środków rowerowych do tego przeznaczonych), pozwoli to na zmiękczenie zanieczyszczeń i ułatwi czyszczenie roweru, następnie szmatka i do dzieła.
Po oczyszczeniu roweru z zanieczyszczeń spłukujemy sprzęt wodą i wycieramy do sucha. Nie zaleca się myć roweru myjką wysokociśnieniową ze względu na systemy łożysk, których uszczelnienia na pewno nie wytrzymają tak dużego ciśnienia.

Czas na napęd... (zębatki przednie, tylne oraz łańcuch)

Przed czyszczeniem napędu proponuję najpierw sprawdzić czy nie jest już zbyt mocno zużyty – obejrzyjmy, zatem dokładnie zębatki przednie oraz tylnie, jeśli są już ostre należy pomyśleć o wymianie. Można także udać się do serwisu rowerowego i poprosić o skorzystanie z tzw. „przymiaru łańcucha” – jest to narzędzie, które pokaże nam stan napędu na podstawie wyciągnięcia łańcucha a współczynniki na nim zawarte zasugerują zmianę łańcucha,bądź ostatecznie całego napędu.
Jeśli napęd jest w porządku przystępujemy do jego czyszczenia. W tym celu najlepiej rozpiąć łańcuch i umyć go w dedykowanym do tego preparacie, lub ostatecznie w benzynie ekstrakcyjnej – ona również dobrze rozpuszcza smary i brud. Nie używajmy do tego benzyny nitro, ponieważ reaguje dosyć ostro właściwie ze wszystkim w rowerze – gumą, lakierem, plastikiem.
Po umyciu łańcucha czyścimy tylne zębatki oraz mechanizm korbowy, znacznie łatwiej robi się to na zdemontowanych elementach napędu, do czego potrzeba jednak bardziej specjalistycznych narzędzi, wtedy czynności są właściwie analogiczne jak w przypadku czyszczenia łańcucha. Jeśli nie jesteśmy w stanie zdemontować poszczególnych elementów napędu proponuję zadziałać za pomocą sztywnej szczotki bądź pędzla uważając, aby preparat, którym czyścimy napęd nie dostał się do systemu łożysk piasty oraz suportu (łożyska przy mechanizmie korbowym). Po wyczyszczeniu i osuszeniu napędu smarujemy go KONIECZNIE specjalistycznym olejem – nie używajmy preparatów „penetrująco-smarujących”, ponieważ „łapią” one sporo zanieczyszczeń, co z kolei przyczynia się do szybszego zużycia napędu i głośnej pracy. Polecamy oleje na bazie teflonu i parafiny z dodatkami syntetycznymi. Zapewnią optymalne smarowanie, a bród przywiera do nich w znacznie niższym stopniu.
Fot 1. Napęd wyczyszczony w naszym serwisie.

clip_image001.jpg
Źródło: fotografia autorstwa KM BIKE

Smarowanie pozostałych części roweru...

· Piasty

W przypadku piast kulkowych dokładnie sprawdzamy stan bieżni, stożków oraz kulek (po uprzednim oczyszczeniu ze starego smaru) pod kątem uszczerbień i pęknięć – w razie potrzeby wymieniamy na nowe (groszowe sprawy).
W przypadku piast z systemem łożysk maszynowych sprawdzamy luzy łożysk i ich pracę - jeśli łożysko ma wyczuwalny luz, bądź nie pracuje płynnie (charakterystyczne zacięcia) wymieniamy je na nowe.
Dodatkowo w tylnej piaście może wystąpić łożyskowanie bębenka na którym pracują zębatki – to proponuję zlecić serwisowi – potrzebne specjalistyczne narzędzia i „wyczucie”.
Po oczyszczeniu i ewentualnych wymianach części smarujemy piasty smarem specjalistycznym – czasy słynnego tawotu w serwisowaniu rowerów bezpowrotnie minęły, dostępne są wyspecjalizowane smary znoszące duże obciążenia oraz temperatury, nie reagując przy tym z wodą zapewniając znaczne zmniejszenie współczynnika tarcia. Systemy piast z łożyskami maszynowymi wymagają smarowania w znacznie mniejszym stopniu.

· Łożyska suportu

Zwykłe klucze nie wystarczą, czynności są właściwie analogiczne jak w przypadku piast z tą różnicą, że bez specjalnych narzędzi nie dostaniemy się do tamtejszych łożysk (mówimy o dostaniu się bez uszkodzenia czegokolwiek)

· Łożyska kierownicy.

Czynności analogiczne do serwisowania piast, dodatkowo potrzebne wyczucie i kilka specjalnych kluczy.

· Hamulce

W przypadku hamulców po każdym intensywniejszym sezonie zaleca się wymienić pancerze oraz linki (dotyczy hamulców v-break i hamulców tarczowych linkowych), ponadto sprawdzamy stan okładzin, oczyszczamy obręcz lub tarczę hamulcową.
Sprawa wygląda inaczej w przypadku hamulców hydraulicznych – po każdym sezonie zalecamy wymienić płyn hamulcowy (pod wpływem pracy traci on swoje właściwości), chyba, że rower więcej stał niż jeździł (wtedy takiej potrzeby nie ma).
Nie ma uniwersalnej recepty na odpowietrzanie systemów hydraulicznych, są na to różne sposoby w zależności od producenta. Każdy producent określa również rodzaj płynu (np. DOT3) i należy tego bezwzględnie przestrzegać.

· Przerzutki

W skład przerzutek wchodzą manetki, przednia oraz tylna przerzutka. Należy zacząć od skontrolowania pancerzy oraz linek, bowiem nawet bardzo dobra przerzutka nie będzie odpowiednio pracować, gdy linka podczas zmiany biegów będzie napotykała na znaczny opór, zalecamy profilaktycznie wymienić raz w roku linki i pancerze – pozwoli to uniknąć niespodzianek. Niewtajemniczonym kwestię regulacji proponuję zostawić serwisom ze względu na uniknięcie niepotrzebnych niespodzianek np. wkręcenia tylnej przerzutki w szprychy. Warto także pomyśleć o uszczelnieniach pancerzy

Powyższy artykuł pokazuje pokrótce, co należy zrobić, aby w miarę sumiennie przygotować rower do sezonu. Prawda jest taka, że bez doświadczenia, odpowiednich narzędzi oraz części, czy preparatów przegląd roweru jest w dużym stopniu utrudniony i rozłożony w czasie.

Zostaw nam rower a my się nim zajmiemy w sposób profesjonalny, posiadamy również możliwość „przezimowania” twojego roweru w dogodnych dla niego warunkach.

Zapraszamy, zatem do naszego sklepu i serwisu:


KM BIKE
ul. Grunwaldzka 2 (hala 29)
Elbląg
tel. (55) 237 13 24
www.kmbike.pl

Mariusz O autorze: ...

wróć

Nauka Jazdy OSCAR jrwebdesign.jpg Elbląska Strona Rowerowa PAWOSS.jpg AUTO KOMIS PW OSCAR